lørdag 6. juli 2013

New York City

Da kommer vi endelig fram til vår aller siste destinasjon på denne rundturen, New York City! Byen som aldri sover er full av liv og i juli er det veldig varmt ca 32-25 grader.

Vi sjekker ut folkelivet i Time square hvor det er flest turister. Her blir man omringet av store reklameskjermer

Det er stort sett masse folk overalt hvor vi går og det er rart å tenke på at denne byen har over 8 millioner innbyggere pluss turister.

Vi er ikke så kjent i disse strøkene, så det er bra vi har en venn som kan hjelpe oss. Dette er Brian som vi gjorde trekking sammen med oss i Thailand og han tar oss med til de kule og de typiske New york stedene.

En bygning som minner om serien "Friends".
Vi går en tur i selveste Central Park som er den største parken i byen. En park som egner seg til jogging, sykling, gå tur med hunder og picnic.
En stor dam midt i Central park og vi kan spotte små skildpadder i vannet.
En kjempe fin park og vi forstår hvorfor New yorkere liker å henge her. Mange gatespillere eller underholdere som tiltrekker store folkemengder holder til her og det er typisk New York.
Central park er digert og man kan finne fredelige steder selv om dette er en storby.
Byen har laget et nytt sykkelsystem som skal gjøre det enklere for folk å dra fra a til b .Magnus står foran "Brooklyn Bridge."

Vi har hotellet vårt i Broadway noe som er en perfekt lokasjon. Den ligger i Manhatten, men er en veldig lang gate så subway må benyttes som transportsmiddel.
I denne gata, like ved Times square finnes det en rekke musikaler. På kvelden drar vi for å se på "Rock of ages" og de spiller  mange kjente klassikere, veldig morsomt!
Da er det 4 juli! Og det betyr vår siste dag i New York og vi får feire nasjonal dagen til USA. Vi tar en båttur til "Statue of Liberty" som er frihetsgudinnen på norsk.

Vi er så heldige, fordi båtturen til øya her åpnes den 4 juli og har vært stengt i et halvt år på grunn av opprydning etter stormen i fjor høst. Statuen er som kjent et symbol på frihet og er en gave fra Frankrike som hjalp amerikanerne med å bli selvstendig i 1776. Vi ser at hun holder i lovboken med romansk skrift utenpå," July IV."

På kvelden feirer amerikanerne med et storslagent fyrverkerishow som blir vår perfekte avslutning på turen vår!

Dagen derpå reiser vi vemodigt hjemover til vårt hjemland. Vi har hatt en super tur og har opplevd ulike kulturer på godt og vondt, fantastisk natur og har blitt kjent med mange flotte mennesker. Vi må likevel innrømme at vi har savna Norge innimellom og at det skal bli godt å komme tilbake igjen. Takk til alle blogglesere og håper denne siden blir til en inspirasjon til en senere reise i framtiden!

fredag 5. juli 2013

Canada

Siden vi er såpass nær grensen mellom USA og Canada så tar vi oss en tur hit til Niagara falls i Canada! Denne fossen kalles "Horseshoe falls" fordi den er formet som en hestesko.
Det er mulig å ta en båttur til fossen, men vi tok heller en tur bak fossen hvor de har bygd en tunnel ned dit. Her står Annelin i regn-poncho like ved fossen, en fuktig opplevelse.

Her er "American fall" som ligger på USA sin side.

Det har blitt gjort en del stunt opp igjennom tidene her på Niagara falls. Den første var en kvinne Annie Edson Taylor som i 1901 fòr over kanten i en tønne med sin katt og overlevde. Hun anbefalte ikke dette til andre i ettertid, men flere ville prøve ut denne aktiviteten, og noen døde.
Vi kjører videre til hjertet av Canada byen Montreal som ligger i den franske-delen. Her snakkes kun fransk og byen minner mye om en europeisk by.

Her besøker vi våre venner som vi møtte på i Nicaragua. Vi låner en av deres leilighet og blir her i 4 netter.

Så drar vi på en lørdagstur et stykke utenfor Montreal til en ukjent plass med lite folk som vi ikke husker det franske navnet på. Det er en regnfull dag, men det stopper ikke oss for å gå ut.
Våre fransk-canadiske venner tar oss med til en sirups butikk og vi smaker på "Marble sirup" som er deres særegenhet. Det helles varm sirup over isen og deretter stivner den til. På det canadiske flagget har de et løvblad som altså er fra løvtreet der sirupen kommer fra.

De er ivrige etter å vise oss den canadiske naturen og her er enda en foss gitt.

Andre ting å gjøre i Montreal er å dra på bil-safari.

I bilen får vi besøk av en gammel kamel, og han er sulten. Annelin gir ham en pakke med dyrefor.

Smil til kameraet!
Her kommer en type okse forbi for han er også litt sulten. Det blir litt vanskeligere for ham å få mat fra vinduet.
Ellers går vi rundt omkring og ser på forskjellige fine dyr i parken, blant annet sjeldne hvite løver. Ja, det er det Canada har å by på, fosser og dyr. Men neste gang får vi dra på fjelltur eller eksperimentere det nordlige av Canada, for der skal det visst være veldig fint. Au revoir!

Minneapolis & Chicago

Vi reiser nordover til USA for å besøke Annelin's tante som bor i Minneapolis. Det er godt å komme hit, hvor vi får bo i et hus, sove i en ordentlig seng og spise vestlig mat som vi er så vant til. Her er står Annelin med sin tante i Walker art som er en stor park med mange ulike skulpturer. Denne berømte skjeen med kirsebær på toppen er laget av Claes Oldenburg.
Magnus finner sin yndlings skulptur og blir litt inspirert av denne mannen.
Ellers å gjøre i Minneapolis foruten å slappe godt av og leve et typisk amerikansk liv, drar vi på shopping. Her står Magnus i "Mall of America" som er det største kjøpesenteret i hele USA!

USA er stort på alt, og for å gjøre kjøpesenteret enda større putter de inn en svær berg og dal-bane.

Sammen med Annelin's tante og hennes barn, drar vi på tur nordover til byen Duluth som ligger ved en stor innsjø i staten Wisconsin. USA byr på ekstremt vær, noe som er vanlig og her regner og tordner det, men etter bare en halvtime er det plutselig solskinnsvær.

Vi tar farvel med Annelin's familie og vi drar på roadtrip i USA! Planen er å nå til New york som blir vår siste stopp. Her er vi i Chicago.

Vi blir overrasket over hvor fin denne byen er som ligger i staten Illinois.

I det varme været går vi en tur langs bryggen

Likedan som Walker art i Minneapolis er denne byen også fylt med skulpturer. Denne er spesielt kjent i Chicago "The cloud gate" også kalla "the bean" fordi den ligner på en bønne. Den ligger i Millennium park.
Skulpturen er laget av Anish Kapoor og er spektakulær fordi den reflekteres i alle sider på skulpturen.

Vi kjører videre i vår amerikanske chevrolet og stopper opp på ulike moteller/hoteller når det trengs.

søndag 30. juni 2013

Bolivia

Vi reiser til Lake titicaca som ligger på grensen mellom Peru og Bolivia. Dette er den største navigerbare innsjøen i hele Sør-amerika. Her er vi på en liten båttur til øya Uros.
På denne flytende øya laget av siv bor uros-folkene. Hovedgrunnen er at før i tiden brukte de øyene som flyktningsplass da spanjolene kom, og nå er dette en turistattraksjon og folkene lever fremdeles der.

Alle lever på gamle måten og en god ting er at de slipper å betale skatt. Her syr de tepper og duker som de vil selge til turistene.
På hver småøyer har de høvdinger som styrer og her står Annelin med høvdinnen.

Uros-folkene tar oss gledelig med på båttur i deres hjemmelaget siv-båt som de er veldig stolte av.
Deretter drar vi til en annen øy "Taquile". Her er finnes det verken biler eller hotel og vi går oss en tur rundt denne øya.
Taquile-folkene lever ganske primitivt, og de har solpaneler for å få litt strøm på øya. De lever sitt eget samfunn og snakker lokalspråk som ikke er på spansk. Her ser vi noen gamle inka-terrasser som de benytter i dag og.

Så drar vi over grensen til Bolivia og til stedet Copacabana. Lake titicaca, innsjøen ser vi fremdeles i bakgrunn.

Vi tar en treg båt ut til "Isla del sol" som betyr sol-øya, og den lever opp til navnet sitt. Her går vi også på tur rundt øya, og igjen minner landskapet mye om Norge.
Inca ruiner. Her bodde det visst noen utvalgte kvinner som jobbet med tekstiler. Veving og handverk er spesielt kjent rundt i Lake titicaca.

Så drar vi til byen La paz som blir vår aller siste stopp i Sør-amerika. Dette er verdens høyeste hovedstad og ligger på 3650 m.o.h.

Et av hovedattraksjonen her er å dra på sykkeltur i "The death road". Magnus er ute på tur, mens Annelin foretrekker å bli på hotellet.
Vi gjør en siste shopping for her er alpakka klærne mye billigere enn i Peru. Vi finner alt fra genser, sokker, vesker, tepper og til og med lamafoster som de selger på et heksemarked.